Ik kan geen besluiten nemen (irritant!)

Ik kan geen besluiten nemen

Iets wat ik onwijs irritant vind aan mezelf. Ik kan soms geen besluiten nemen. Oké, als het belangrijke beslissingen zijn wel. Dan vind ik het makkelijk om knopen door te hakken. Maar gaat het om de aanschaf van een product? Joeee. Op zo’n moment komt de irritante Marloes naar boven en breekt er een periode van soms maandenlang producten met elkaar vergelijken voor ik uiteindelijk iets aanschaf. Het is dan zeker een weloverwogen aankoop. Alleen ben ik er onwijs veel tijd aan kwijt.

Sporthorloge kwijt

In 2023 raakte ik mijn sporthorloge kwijt. Heel raar. In de ochtend had ik ‘m nog om. Op mijn werk ook. Toen ik thuiskwam, merkte ik ineens op dat mijn sporthorloge niet meer om mijn pols zat. Ik werkte toen bij een fietsenwinkel als copywriter en ik vermoed dat iemand ‘m op de grond zag liggen en zelf heeft gehouden. Bij de winkel was er namelijk niks afgegeven. Aangezien ik veel sportte, wilde ik niet te lang zonder sporthorloge rondlopen. Ik ben namelijk zo’n persoon van als het niet op Strava staat, telt het dan wel echt?

Dit zorgde voor een tijdsdruk. Uiteindelijk bestelde ik denk ik na een maand een nieuw horloge. Voor mijn doen was dit dus een besluit dat ik in een redelijk korte tijdspanne nam. Denk alleen niet dat ik zomaar een horloge kocht. Ik las veel reviews op bol.com, Coolblue en andere websites. Het scheelde dat ik van tevoren wist dat ik weer een Garmin-horloge wilde. Zo hoefde ik alleen de horloges van Garmin met elkaar te vergelijken. Op de website van Garmin nam ik alle productdetails meerdere keren door. Op YouTube bekeek ik meerdere reviewfilmpjes en ik vroeg ook rond in Facebookgroepen wat anderen aanraadden.

Maandenlang kon ik niet bellen

Eind november kocht ik een nieuwe telefoon. Deze aanschaf duurde alleen wel een stuk langer. Vanaf ongeveer maart bleek dat de microfoon van mijn toen huidige telefoon het bijna niet meer deed. Ik kon niet meer bellen. Althans, dit kon wel, maar alleen als ik oortjes mét microfoon aansloot op mijn telefoon. Nu denk je misschien: waarom ging je niet gewoon langs een winkel om je telefoon te laten nakijken? Nou, ik wilde dan het liefst langs een Samsung-winkel. Ik had namelijk een Samsung. Alleen zit die niet in mijn woonplaats. Dat was de eerste drempel. De andere drempel was dat ik dan een afspraak moest maken en in de tussentijd me moest vermaken in de desbetreffende stad.

Bovendien is mijn ervaring met Samsung dat de telefoons het twee jaar doen en direct na twee jaar kuren krijgen. Dit is mijn ervaring, maar niet op basis van één Samsung-telefoon. In de loop der jaren heb ik er zo’n vijf of zes gehad en dit gebeurde bij allemaal. Ik had dus weinig hoop op een goede afloop. Daarom besloot ik rond te kijken. Ik wist alleen niet welk merk ik dan wilde. En zo begon ik aan een maandenlange telefoonzoektocht.

Zonder te overdrijven heb ik tig filmpjes op YouTube bekeken. Vergelijkingsvideo’s, reviews, unboxingfilmpjes et cetera. Hier heb ik mezelf meerdere avonden mee bezig gehouden. Ook las ik weer op diverse websites reviews over verschillende telefoons. Ik vroeg aan mensen welke telefoon zij hadden en of ze er tevreden over waren. En ga zo maar door. Uiteindelijk vond ik dat ik eind november de knoop moest doorhakken en dat deed ik. Het werd een iPhone en tot nu toe ben ik er erg tevreden over.

Voorbeelden kiezen

Zo heb ik nog behoorlijk wat andere andere voorbeelden. Hoewel ik dus over sommige dingen geen (snelle) besluiten kan nemen, kon ik wel makkelijk bepalen welke voorbeelden ik in deze blogpost noemde, haha!

Kun jij soms ook geen besluiten nemen of hak jij juist altijd heel snel de knoop door?

14 Reacties

  1. februari 10, 2025 / 8:38 am

    Heel herkenbaar. Mijn vriend is hetzelfde, dus keuzes die we voor ons huis moeten maken, gaan niet sneller. Blijkbaar zijn er 2 soorten keuzemakers: de vergelijker (zoals wij) en de mensen die snel kiezen en pas daarna positieve bevestiging zoeken dat hun keuze de beste was. Dat tweede lijkt me soms toch wel handig.

    • Mevrouw Marloes
      Auteur
      februari 10, 2025 / 9:04 am

      Oh, wat grappig om te lezen!

      Wij waren laatst op zoek naar een bank. Toen hebben we eerst een ronde gelopen in de (megagrote) winkel en flyers meegenomen van banken die we tof waren. De week erop terug en toen telkens als we een bank hadden geprobeerd, viel of die of de vorige uitgeprobeerde bank af. Zo maakten we, redelijk snel vond ik, een keuze. Maar het zou inderdaad handiger zijn om soms tot die tweede soort keuzemakers te horen.

  2. februari 10, 2025 / 12:08 pm

    Haha het moet op strava hè,” anders is het niet echt” zo herkenbaar!
    Maar zo’n horloge koop je ook niet zomaar, dat vind ik ook een lastige.
    En telefoons? lastig, maar gelukkig gaat mijn samsung (goedkoopste) al ruim 3 jaar mee.

    • Mevrouw Marloes
      Auteur
      februari 22, 2025 / 11:55 am

      Hahahaha, precies! Strava telt het zwaarst.

  3. februari 11, 2025 / 12:29 pm

    Ik kan makkelijker besluiten nemen voor iemand anders dan voor mezelf. Als jij aan mij zou gevraagd hebben welke telefoon je moest kiezen, dan had ik zo een keuze kunnen maken. Als ik zelf een telefoon moet kiezen, gaat het ook maar moeizaam. En dat gaat ook over heel stomme dingen zoals het avondeten. Tot ik dan op een punt kom dat het te lang duurt naar mijn zin en dan ineens toch snel een keuze maak :p
    Ik heb nu ook een Samsung (al iets meer dan twee jaar) en die doet het gelukkig wel nog goed. Maar ik heb de indruk dat dat met de vorige generatie toestellen inderdaad wel zo was dat ze dan na x aantal jaar op waren en je een nieuwe moest kopen. Volgens mij is dat nu minder het geval.

    • Mevrouw Marloes
      Auteur
      februari 22, 2025 / 11:55 am

      De volgende keer zal ik jou een bericht sturen als ik een nieuwe telefoon nodig heb :-P. Oh, nou mijn Samsung ging nu weer niet heel lang mee, vind ik. Wel fijn dat die van jou het nog goed doet!

  4. februari 16, 2025 / 12:43 pm

    Hahaha, gelukkig heeft besluiteloosheid er niet voor gezorgd dat je lang moest nadenken over een passende titel;). Zelf ben ik iemand die vrij goed weet wat ze wil en juist geen moeite heeft met knopen doorhakken. Ik zie wel hoe een van mijn beste vriendinnen enorm worstelt met het maken van besluiten en kan me daarom voorstellen hoe frustrerend het soms kan zijn voor jezelf…

    • Mevrouw Marloes
      Auteur
      februari 22, 2025 / 11:56 am

      Precies ;-). Ah, dat is fijn! Ik moet ook wel zeggen dat het lang niet met alle besluiten zo is, maar met zulke dingen aanschaffen wel (vermoeiend!).

  5. februari 21, 2025 / 7:44 pm

    Aargh, zo herkenbaar. Soms kan ik direct beslissen over iets en ben ik er rotsvast van overtuigd dat het de juiste keuze is (des al niet dat het misschien toch niet zo blijkt te zijn) en soms.. ja dan kan ik geen keuze maken en vraag ik het iemand anders waarna het dan blijkt dat de keuze helemaal zo moeilijk niet is.

    • Mevrouw Marloes
      Auteur
      februari 22, 2025 / 11:57 am

      Overleggen met iemand anders is inderdaad ook een goede. Dat helpt mij vaak ook!

  6. februari 24, 2025 / 11:38 am

    Oh zo herkenbaar dit! Over de meest simpele dingen kan ik twijfelen, zelfs als eigenlijk beide opties goed zijn. ‘Deze outfit, of deze?’ ‘Eten we vanavond dit, of dit?’ Ik kan er uren over piekeren. Zo onnodig…
    En wat betreft die telefoon, ik heb mijn telefoon nu 7 jaar, hij doet het nog perfect, nooit problemen gehad. Alleen de camerakwaliteit is zó ongelofelijk slecht geworden dat ik eigenlijk wel een nieuwe moet. Maar alleen de gedachte al dat ik een nieuwe moet gaan zoeken, eentje die net zo fijn is als deze, nee bedankt. Dan blijf ik toch nog maar even hierbij.

    • Mevrouw Marloes
      Auteur
      februari 26, 2025 / 7:47 am

      Wow, 7 jaar? Ik zou willen dat mijn telefoon zo lang meegaat. Misschien houdt deze het vol. Haha, over outfits denk ik dan weer heel makkelijk. Maar beslissen wat we elke week weer gaan eten, vind ik soms ook echt een uitdaging. Niet dat ik dan twijfel tussen gerechten, maar meer door inspiratietekort.

  7. februari 28, 2025 / 3:29 pm

    Gelukkig hoef ik niet na te denken over een telefoon, ik neem die van mijn man altijd over als hij een nieuwe neemt. Ik ben over het algemeen een snelle beslisser…

    • Mevrouw Marloes
      Auteur
      maart 6, 2025 / 9:43 am

      Oooh, dat scheelt, haha! Wat een luxe.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.